Ještě před pár lety byl jasně daný postup, kdy zájemce o nemovitost kontaktoval makléře, dostal její podrobný popis a půdorys, při vzájemné shodě došlo na samotnou prohlídku. Technologie však pronikají i na realitní trh a nové bydlení je možné prozkoumat na dálku.
Prohlídka z pohodlí domova neztrácí na kvalitě
Vládní nařízení, která v různých obměnách platí už od loňského jara, zasáhla do života lidí a omezila volný pohyb a možnost setkání. Realitní kanceláře sice dostaly výjimku, ale je nepřijatelné, aby se makléř dostával pravidelně do kontaktu s velkým množstvím lidí.
Velkým rizikem je „realitní turista“. Je to typ člověka, který obchází nemovitosti a předstírá zájem, většinou se ale ke koupi nechystá. Většina kanceláří proto dala prostor novým technologiím a našla způsob, jak se svým klientům přiblížit a online jim zajistit dojem reálné prohlídky. Několik let se o tomto způsobu prezentace nemovitostí mluvilo, ale vždy šlo jen o ojedinělé případy a unikátní nabídky, které si tuto drahou službu mohly dovolit. Koronavirová krize celý proces urychlila.
Technologie usnadňují práci i rozhodování
Záznam je možné pustit opakovaně a v klidu domova se rozhodnout. Součástí videa bývají popisky, 360º výhled z okna a různé úhly pohledu. Naprosto unikátní funkcí je možnost změřit si vzdálenosti mezi jednotlivými body. To je něco, co během osobní prohlídky nelze. V předešlých letech si tímto způsobem pronajímali nemovitosti cizinci, kteří nemohli absolvovat cestu ze zahraničí a po příjezdu do České republiky potřebovali mít zajištěné bydlení.
Dnes je situace jiná, drtivá většina klientů ale později vyžaduje setkání s makléřem a návštěvu prostor, aby si potvrdili dobrý dojem z nabízené nemovitosti. Hluk z okolí, nebytové a společné prostory nebo atmosféru virtuální prohlídka nepřenese.
Pozor na rozdíly mezi inzerátem a fotografiemi
Mnohé realitní kanceláře, které mají ve své nabídce byty a domy ve výstavbě, využívají technologií k úpravě fotografií a místo prázdných místností na základě půdorysu jsou vkusně vybavené a upravené podle nejnovějších trendů. Zájemce si tak snadno udělá představu o využití bytu. Bohužel se tento trik objevil i u starších nemovitostí. Jsou sice určené k rekonstrukci, je to tak uvedeno i v textu inzerátu, ale fotografie jsou opět upravené tak, aby se zvýšila návštěvnost a exkluzivita nabídky.